První Cirrus byl postaven ve stodole. Malá letadla jsou přirovnávána k BMW (reportáž slovenského deníku SME)
28.8. 2023
Na letiště v Příbrami jezdí především podnikatelé a manažeři firem.
Dobroslav Chrobák je ředitelem společnosti Cirrus Aircraft CZ, Katarína Chrobáková je certifikovanou pilotkou. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)
Když Tom Cruise natáčel film Top Gun, zamiloval si létání natolik, že si udělal pilotní výcvik. Původně chtěl vstoupit do letectva, ale kvůli své výšce se mu to nepodařilo. Tak si alespoň koupil malé letadlo (a stíhačku).
Podobné kousky mají doma i další celebrity. Filmové hvězdy však ve skutečnosti tvoří jen zlomek trhu s jednomotorovými letadly. Hlavní cílová skupina většiny výrobců je zcela jiná.
Letiště v Příbrami v České republice, kde se nacházejí hangáry druhého největšího provozovatele letadel americké značky Cirrus Aircraft v Evropě, navštěvují především podnikatelé a vedoucí pracovníci firem.
Ti vnímají letadlo jako investici do času. Mohou s ním sami létat, stihnout během jednoho dne několik schůzek po celém kontinentu a večer ulehnout do vlastní postele.
V České republice brázdí oblohu sedmdesát Cirrusů a další by měly být brzy hangárovány na letišti v Piešťanech.
Padák utáhne celé letadlo
Alan a Dale Klapmeierovi stojí za vznikem nejrozšířenějšího letadla celokompozitové konstrukce poháněného pístovým motorem. Bratři z Baraboo ve Wisconsinu měli k létání blízko už od mládí. Alan se dokonce naučil pilotovat jednomotorovou Cessnu 140 dříve než řídit auto.
V roce 1984 bratři Klapmeierovi založili společnost Cirrus Design, která je nyní známá pod názvem Cirrus Aircraft. Přestěhovali se do kravína na farmě svých rodičů, oslovili Alanova bývalého spolubydlícího z vysoké školy, leteckého inženýra Jeffa Vikena, a začali vytvářet svá první letadla. Netradiční koncept s tlačnou vrtulí pojmenovali Cirrus VK-30.
Zásadní průlom však přišel až s modelem SR20. K jeho vývoji již přistupovali marketingově. Na letecké výstavě v americkém Oshkoshi se potenciálních zákazníků ptali, jak si představují ideální zážitek z létání.
"Většina ho přirovnávala k řízení auta. Hlavní je dostat se do cíle pohodlně, bezpečně a za rozumnou cenu," vzpomíná Dobroslav Chrobák, ředitel společnosti Cirrus Aircraft CZ.
Bratři Klapmeierovi použili BMW X5 jako předlohu pro první letoun řady SR.Kromě pohodlného interiéru se zaměřili na bezpečnostní prvky. Například křídlo je odolné proti vývrtce (design podle NASA).
Záchranný padákový systém zase dokáže bezpečně dostat celé letadlo na zem. Alan Klapmeier přišel s tímto nápadem v roce 1985, když se ve vzduchu srazil s jiným pilotem a přišel o část křídla včetně zadní klapky. Podařilo se mu přistát, ale druhý pilot havárii nepřežil.
Bratři strávili celé léto před certifikací SR20 v poušti v jižní Kalifornii, kde z nákladního letadla, které mělo zabudovaný padákový systém, vyhazovali sudy s pískem.
Systém vyzkoušeli na skutečném letadle až později. Tehdy s ním vzlétl Scott Anderson, pilot stíhačky F-16.
Ušetřený čas je přesvědčí
Více si můžete přečíst přímo na webu deníku SME.