6.5. 2025
Společnost Cirrus dnes představila nový letoun řady SR G7+ vybavený systémem nouzového přistání Safe Return™ Emergency Autoland by Garmin®, prvním autonomním systémem nouzového přistání schváleným FAA v jednomotorovém pístovém letadle na světě. Díky integraci této technologie může kdokoli v kabině v případě nouze stisknutím tlačítka aktivovat Safe Return™ Emergency Autoland a dát letadlu povel k navigaci na vhodné blízké letiště a autonomnímu přistání. Tento pokrok v oblasti letecké bezpečnosti poskytuje pilotům a cestujícím nejprodávanějších vysokovýkonných jednomotorových pístových letadel na světě možnost automatického nouzového přistání v případě neschopnosti pilota nebo podobné nouzové situace za letu.
Řada SR G7+ přináší další nové funkce, včetně automatické aktualizace databáze, kterou umožňuje Cirrus IQ PRO™ pro pohodlí pilotů, systému Runway Occupancy Awareness pro zajištění bezpečnosti a systému Smart Pitot Heat, který je poháněn palubním počítačem Perspective Touch+™ pro snížení pracovní zátěže pilotů. Tyto funkce v kombinaci s nouzovým přistáním Safe Return™ a charakteristickým systémem Cirrus Airframe Parachute System® (CAPS®) přinášejí na trh robustní letoun SR Series G7+, který je vybaven pokročilými technologiemi, automatizací a bezpečnostními inovacemi.
„Jsme nadšeni, že můžeme představit letadlo SR Series G7+, se kterým může v případě nouze přistát každý stisknutím jediného tlačítka,“ řekl Zean Nielsen, výkonný ředitel společnosti Cirrus. "„Jako největší výrobce osobních letadel na světě, který každoročně dodá přibližně 600 letadel řady SR, přinášíme díky zavedení nouzového automatického přistání Safe Return™ do jednomotorových pístových letounů technologii, jež byla dosud dostupná jen u větších turbínových a turbovrtulových strojů. Tato inovace znamená větší klid pro piloty, jejich partnery i ostatní cestující. Uvedení nové řady SR G7+ spolu s rozšiřujícím se ekosystémem a platformou Cirrus IQ™ potvrzuje náš závazek k bezpečnosti a neustálé snaze o inovace.“
Společnost Cirrus je historicky lídrem v oboru v zavádění bezpečnostních inovací, jako je Cirrus Airframe Parachute System® (CAPS®) a nyní Safe Return™ Emergency Autoland jako standardní vybavení. S více než 10 000 vyrobenými letadly řady SR a 17 miliony letových hodin nasbíraných od roku 1999 společnost Cirrus pokračuje v rozvoji odvětví a vynalézá řešení, díky nimž je létání bezpečnější a přístupnější.
Systém nouzového přistání Safe Return™ Emergency Autoland využívá kombinaci pokročilých senzorů, sofistikovaných algoritmů a automatických systémů řízení letu, které umožňují letadlu autonomně bezpečně přistát bez zásahu pilota. Jediným stisknutím tlačítka systém převezme kontrolu nad letadlem, komunikuje s řízením letového provozu, naviguje na nejbližší vhodné letiště, přičemž se vyhne terénu a nepříznivému počasí, autonomně přistane a zcela zastaví letadlo, vypne motor a zastaví vrtuli, aby cestující mohli bezpečně opustit letadlo.
U letounů řady SR G7+ jsou nyní majitelům připojených letadel k dispozici automatické aktualizace databáze pomocí aplikace Cirrus IQ PRO™ prostřednictvím předplatného v aplikaci Cirrus IQ™. Automatické aktualizace databáze umožňují majitelům přijímat automatické aktualizace databáze avioniky prostřednictvím Wi-Fi nebo LTE, aby byla zajištěna nejaktuálnější a nejpřesnější data pro navigaci. Tyto aktualizace mohou probíhat, i když je letadlo vypnuté a majitel je mimo letadlo. Po zapnutí letadla se základní databáze automaticky synchronizují napříč kompatibilní avionikou.
Systém sledování obsazenosti dráhy využívá provozní data ADS-B k předvídání a upozorňování pilotů na možné narušení dráhy letadly v blízkosti nebo jinými letadly, která se na dráze nacházejí nebo se k ní blíží. Vizuální a zvuková upozornění jsou poskytována na primárním letovém displeji pilota a na 3D mapě SafeTaxi™, aby se maximalizovalo situační povědomí, což je bezpečnostní funkce, která je užitečná zejména na rušných letištích.
Smart Pitot Heat je umožněn integrací systémů prostřednictvím Perspective Touch+™, která snižuje pracovní zátěž pilota a automatizuje létání. Systém provádí před každým letem autotest a za letu se automaticky zapíná nebo vypíná v závislosti na teplotě venkovního vzduchu, což znamená méně systémů, o které se pilot musí starat.
Společnost Cirrus má dlouhou tradici v přinášení revolučních inovací v oblasti letecké bezpečnosti a neochvějně pokračuje ve své misi neustále posouvat hranice, odbourávat bariéry vstupu do světa letectví a zpřístupňovat osobní létání širšímu okruhu lidí – s důrazem na bezpečnost na palubě každého letadla. Od vývoje pokročilých avionických systémů až po výzkum autonomního létání se Cirrus zaměřuje na výrobu letadel, která odpovídají současným potřebám a zároveň reagují na výzvy budoucnosti.
Zařazením systému nouzového automatického přistání Safe Return™ Emrgency Autoland do nové řady SR Series G7+ posouvá Cirrus bezpečnost letu ještě dál – pilotům i cestujícím poskytuje větší jistotu, že v případě mimořádné situace za letu dokáže letoun reagovat autonomně a bezpečně přistát.
Pro více informací o modelu SR Series G7+ s funkcí Safe Return™ Emergency Autoland navštivte cirrus.cz/sedmagenerace.
Mohlo by Vás také zajímat
V dubnu 2025 byl do Česka dodán druhý Cirrus Vision Jet G6+, který se zároveň stává prvním modelem tohoto typu provozovaným na českém nebi. Jde o letoun ve speciální edici Arrivée s nejmodernější výbavou.
Společnost Cirrus (Cirrus Aircraft Ltd), uznávaný světový lídr v oblasti Personal Aviation™ a výrobce nejprodávanějších pístových letadel řady SR a Vision Jet®, oznámila vydání nové aplikace iOA Cirrus IQ™ pro digitální správu letadel. Vylepšená aplikace Cirrus IQ má nové elegantní uživatelské rozhraní a zjednodušené uživatelské prostředí pro rychlejší a plynulejší navigaci v aplikaci.
Zveme Vás na Zimní školení 2025, které se opět uskuteční online! Věříme, že bude přínosné pro Vaši bezpečnost a zároveň bezpečnost všeobecného letectví. Rezervujte si své místo na online Zimním školení 2025 již dnes! Přístup ke školení obdržíte pouze na základě této registrace.